Langkawi: Suatu perjalanan yg penuh cabaran II

entry aku yang sebelum ni aku lontarkan gambar sahaja beserta sedikit komen aku...

dah hampir seminggu aku tinggalkan kenangan di Langkawi tu. tidaklah memenatkan. aku suka tengok anak aku seronok jalan2. cuma kami tak sempat untuk ke dataran helang. sejak aku jejak kaki ke langkawi beberapa kali, tiap kali tu jugak aku tak sempat nak ke dataran helang. minggu lepas, yang terkini, masih tidak ada kesempatan jugak, sebabnya kereta sewa meragam dan masa yang sama nak kejar trip feri sebab adik ipar aku nak ke majlis kenduri kawan zaujah dia.

haah... ada cerita pahit manis masa kat langkawi.... aku akan cerita, tetapi aku tak khususkan perenggan pahit dan manis.... aku campur adukkan...

aku bertolak dari rumah awal pagi sekitar jam 8 +-. cuaca agak mendung dan hujan renyai. sampai di jeti kola perlih aku tengok dah banyak bas turunkan penumpang. maknanya orang ramai nak ke langkawi. ok lah aku pasrah, sebabnya itu adalah hari pertama cuti sekolah. aku turunkan family zaujah aku kat jeti pastu aku parking kete... harganya 16 hinggit... walaupon aku balik esok harinya pagi pulak tu... harga tetap sama untuk dua hari.. takpelah...

sampai kat jeti, tiket dah dibeli. sarapan kejap. naik feri. dalam feri tu dah sesak. hujan pulak tu. aku duduk dan dua adik ipar aku duduk kat block yang lain. zaujah aku n dua anak aku, mok mertua aku, dan zaujah adik ipar aku kat block lain. sebelum naik feri tu aku call orang yang aku deal untuk amik kete sewa..... haaaa masa ni hangin aku mula naik, brader tu tak angkat call aku.... banyak kali aku call, dia tak angkat. dalam feri tu pon aku call lagi dia tak angkat gak. hangin aku mula bergelora macam laut kat luar feri tu bergelora... aku coolkan kepala aku dengan layan citer siam kat dalam boat tu (gambor jer nampak, soundnya tak dengo pon.... bunyi enjin feri tu lagi kuat)...

sampai kat jeti kuah... aku call lagi... hampeh... emosi aku dah tak terkawal dan lost... hangin mula beterbangan dalam kepala aku. tapi keputusan harus aku buat secepat mungkin, sebabnya kat belakang aku ada family yang aku bawak.... masa tu macam nak bakar jer langkawi.... aku jalan laju sket kedepan tinggalkan yang lain. tujuan, supaya aku dapat ushar kete sewa.

macam biasa, ada mamat nih approach aku tawar kete sewa tanpa permit... aku yang dah terdesak ni, ok kan jer.... aku kata "van ada tak bang..." sambil seluk saku aku yang dalam tu tanpa kehadiran duit... mamat tu contact member dia.... situasinya macam aku nih nak beli kokain jer... yelah kan, mamat tu geng takder permit kete sewa.

dia datang semula... "bang van abih... serena adala... RM 280/- innova pon lebih kurang." dengan gaya bahasa orang kedah nak tiru orang KL cakap.

tetiba ada otai datang... " kete @!#$@#$%$ adala.... RM 260." selamba je letak harga. dia tak tau hangin tengah ribut dalam kepala aku.

"berapa boleh kurang" aku sound direct.

"last RM 230... tak mintak, tapi saya bagi." dengan kompiden otai tu tawar kat aku. eleh, dalam hati aku, aku tau tau harga tu murah lagi, sebab aku pernah sewa kete murah jer.... luar waktu cuti ler. tu yang aku tak faham. asal cuti sekolah jer semuaaaaaa harga "pelancongan" mahal. yang pelik, masa ni lah orang ramai n banyak customer. harga murah pon orang akan bayar. hari lain orang takder tapi harga murah. kenapa ek???

"bolehlah..." aku tak pikir panjang. hangin bang... hangin. anak aku si amni pulak suka ria kesan kesini... hilang kang.... aku gak nangis.

"kalau MPV ni selesa sket, stereng pon power stereng." mamat tu pengaruh aku. si otai tu tengah telipon kawan dia. tak lama kawan dia sampai, otai misai tebal.

"jom ikut saya." dia macam buat sibuk la gitu. konon banyak kete dia kene sewa kat orang.

pendek citer, aku n family aku di bawak naik van ke satu tempat basuh kete sebelah kuaters kastam (bukan kastam punya naaaa.... sebelah jer)... tetiba otai misai tebal buat panic aku plak. kete tu tak ada. dia marah2 ngan member dia kat situ (mengikut oatai misai tebal kawan dia tu adalah peserta raja lawak - aku tak layan, sebab aku tak ambik port citer raja lawak tu) aku tunggu otai misai tebal carik kete tu sambil borak dgn peserta raja lawak tu.

kete sampai. aku n family naik. first impression aku, HAMPEH. condition out. tapi aku takder pilihan lain. dengan kepala yang dak terkawal hanginnya aku drive kete tu carik stesen minyak. siap isi minyak. bertolak ke homestay. sampai homstay hangin aku dah kurang sket. sebabnya, rumah tu cantik sangat, bagi aku la, aku peminat rumah kampung.

letak bag. terus p jalan2

malam tu nak carik makan sambil jalan2....

start jer kete tu, gear payah nak masuk. hangin aku tengahari tadi tetiba datang serentak. sepanjang jalan emosi aku tak terkawal. aku asyik terbayang pelakon kat jeti kuah tu jer.... mamat tu, otai n otai misai tebal... aku rasa macam nak tembak jer depa nih. mulut manis giler. aku ke idamansuri.... beli belah.... emosi aku masih tak terkawal sangat2 dek kerano mangkuk2 tu... bila emosi tak terkawal kekadang roman muka aku pon terserlah mungkin ketidakterkawalnya emosi aku.

lepas berbelanja... carik makan.... pulakdah... kete tu abis minyak tetiba. padahal sebelum tu ada dua bar kejap satu bar kejap. ditakdirkan Allah kete abis minyak betul2 depan kuaters kastam.... dan betul2 dekat tempat aku amik kete tu siang tadi... mulanya aku tak perasan... adik ipar aku yang bagi tau. masa nih hangin dah tahap gaban.... nak aku lempang jer semua orang langkawi yang tak bersalah tu jugak n pastu aku sumpah 8 keturunan takder orang nak sewa kete. nasib baik adik ipar aku jumpa ngan otai misai tebal.... dia yang beli minyak. masa dia sampai aku diam jer.... takut termencarut kat otai misai tebal.... berenang pelak aku ke kola perlih kang....

aku pendekkan citer lagi. esoknya nak balik. sarapan. lepas sarapan tetiba tempreture kete naik.... macam hangin aku naik gak la... kete tu mati tetiba... betul2 kat parking ismail group pulak tu... cesss... hangin lagi aku.... baru nak cool pekena sarapan sedap.

aku call otai soh tengok kete.... lepas beli belah kali akhir... kete tu hidup plak... walaupon terhenjut2... kami ke tempat kete tu kami amik, jumpa otai misai tebal. pastu gerak ke jeti kuah. bagi kete tu kat otai misai tebal. aku amik duit deposit semula dari otai misai tebal.

"semua ok kan." kata otai misai tebal sambil senyum kambing kat aku.

"hmm.." sambil jeling kat dia. aku terus carik tiket feri untuk ke kola perlih.

huh.... citer nih aku dah pendek kan.... ada yang ter tinggal. nantikan versi penuh citer aku bila aku buat filem "Kereta sewa otai misai tebal tak ada permit". nantikan tangannya kat pawagam.

p/s: buat seluruh keluarga zaujah aku dan zaujah serta anak2 aku.... aku mohon maaf kalau emosi aku yang tak terkawal tu mengganggu percutian kalian semua secara sedar atau tak sedar.... maafkan aku.

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.