Perasaan : Halawatul iman dalam diri insan

jeti ke Pulau Jerejak, Penang

Suatu pagi dalam bulan romadhon baru lepas, sewaktu aku laksanakan tugas rutin harian, hantar anak2 ke taska, aku dengar satu kuliah di radio berkenaan halawatul iman - kemanisan iman. siaran radio ikim. menarik kupasan ustaz tu. aku taknak ulas isi tazkirah tu. isi kuliah dah bagus.... dan biarlah kerja para ustaz menyebar luas ilmu agama.

jadik apa yang ko nak cerita ni???...

hmm... aku nak tulis pasal kita dan halawatul iman tu. ala.... kita yang bukan ostad ni ler. kalau ostad memang diaorang ostad... hebat pengetahuan agamanya. ni kita ni hah apahal pulak... apa kena mengena kita ni dengan kemanisan iman???

eh... Islam bukan untuk ostad jer.... dak gitu... habis untuk siapa???...

apa yang akan aku tulis bukanlah hukum atau fatwa... cuma sembang2 antara aku dan ko... ye ko.... ala ko tu ler.... ko yang tengah baca tulisan aku ni hah... ha..

kenapa pulak ni???...

sebagai muslim tugas kita adalah beribadah... macam yang Allah bagitau dalam surah az-zariat tu... Allah tidak jadikan kita ni manusia dan juga golongan jin selain daripada beribadat kepadaNya. weh... takkan nak duduk di masjid 24 jam. bukan macam tu....

kerja harian kita pun ibadah juga.. cari rezeki, bagi keluarga makan, sedekah sidikit dari daripada harta kita... semua tu ibadah. itulah cantiknya Islam. dari bangun tidur kepada tidur semula, bahkan tidur itu sendiri, semuanya ibadah.

ni ko nak cerita pasal halawatul iman ke ibadah???...

dua-dua saling berkait....

sebagai muslim kita semua ni hah kena tahu konsep asas agama. tak seorang pon antara kita yang muslim ni boleh terlepas. eh... yang ayat "...tiada paksaan dalam agama..." tu macam mana pulak??? hmmm aku tak reti nak ulas yang ni sebab aku bukannya ostad. sila rujuk ostad untuk dapat tafsiran yang tepat. ni pandangan aku, tiada paksaan hanya untuk orang yang belum kembali kepada Islam. kalau yang dah memang Islam, WAJIB ko tau asas agama ko... macam mana.... ilmu ler.... carilah ilmu berkenaan Islam. jangan ikut semberono je.

baik...

contohnya... ko muslim kan... batas aurat dan pergaulan lelaki perempuan kenalah tau... betul tak - ni topik yang ramai nak lari daripada baca atau dengar - takkan nak ikut suka ko jer. sedangkan lampu isyarat yang manusia buat tu kalau merah orang berhenti. inikan pulak hukum Allah. hei... ini bukan JPJ yang buat hukum... ini hukum Allah.

di atas ni contoh mudah je... macam aku kata, pasal hukum, korang boleh rujuk ostad.

baik, sambung pasal halawatul iman....

kita mudahkan cerita ek....

sebagai muslim kita kena sentisa merasakan kehadiran Allah. macam mana tu?? kita kenalah tahu sifat Allah itu sendiri... Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui...apabila kita tahu dan sedar sifat Allah, barulah kita akan masuk kepada peringkat taqwa pulak.

jangan bongkak... kita manusia sentiasa memerlukan Allah dalam kehidupan. sentiasa bersyukur kepada Allah. jangan rasa apa yang ada pada kita dah cukup. kita rasa segalanya kita dah punyai... daripada harta sehinggalah kepada kedudukan. bukan.... bukan itu yang utama... redho Allah itu yang kita cari.

manusia memerlukan tuhan. dan Allah adalah tuhan sekalian alam. untuk melahirkan suasana sentiasa mengingat Allah itu, al-Quran telah ajar kita bagaimana caranya.

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (191) - surah Al-Imran.
jadik tugas kita adalah untuk mentaati Tuhan.... sapa Tuhan tu... Dialah Allah azza jalla wa a'la... Rabbul Jalil.... Rabbul izzati... Tuhan pemilik alam semesta. Tuhan yang Esa. janganlah kita menjauhkan diri kita daripada Allah. luangkanlah masa.... berilah ruang dalam diri kita tempat untuk Allah... tempat untuk mengingat Allah.

Allah sayang kita semua.

seorang atheis tidak percaya kepada wujudnya tuhan. percayalah, akan ada suatu detik dalam hidup apabila dia berada dalam kepayahan yang amat sangat. antara hidup dan mati. dalam helikopter yang sedang terhempas atau dalam bas yang sedang jatuh ke dalam gaung yang dalam... pasti waktu itu dia akan berharap kepada suatu kuasa besar dan ajaib untuk selamatkannya. dia akan menjerit.... apa yang akan dijeritkan.... pastinya itulah Allah. tapi manusia terlalu sombong.

baik, aku tinggalkan korang seketika untuk berfikir sejenak.... ambil masa lima minit. pejamlah matamu wahai sahabat.... bayangkan ko dalam keadaan si atheis yang aku ceritakan.... apa yang ko nak buat... kepada siapa ko nak berharap.. bayangkan, hayati dan fikirkan.

ingat teman!!!.... taubat sewaktu nyawa di kerongkong tidak akan diterima dan sia2....

nanti sambung lagi.... insyaAllah

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.