Romadhon 1434 : Bulan barokah yang telah berlalu.


kanan - Muhammad Hamzah / kiri - Muhammad Hasan

" bang belilah kuih kat bazar ramadan... teringin nak makan kuih". pinta sang isteri.

" buat apa... makan je lah apa yang ada ". sang suami dengan alasan yang pelbagai.

zuhud dalam juadah juga perlu. walau apapun alasan kita, pembaziran harus dielakkan. aku bukanlah seorang yang zuhud. cuma hampir 97% juadah berbuka puasa sama seperti hari biasa. aku dan isteri berganti2 memasak untuk juadah berbuka puasa. adakalanya kami bersama menyediakan juadah. tak sedap pun tidak mengapalah.... tapi terasa puas apabila melihat anak2 makan... 

"sedaplah umi masak". kata Kak Long.... 

"ayah masak sedap sangat". ujar Hamzah puas....

aku tau terkadang juadah itu terkurang dan terlebih masin... aku tahu.

Berlalunya romadhon bermakna kita ada lebih kurang 11 bulan untuk sampai kepada romadhon akan datang. Itulah jangka waktu yang harus kita risaukan. Kenapa? .... kerana itulah jangka masa yang kita tidak pasti di mana kita berada. sama ada kita sempat atau tidak bertamu di romadhon yang akan datang.

ulama' yang hebat2... para sahabat rasulullah... mereka semua berasa hiba dan sedih dengan pemergian romadhon yang begitu barokah ini... mereka sedih kerana iman... taqwa... rasa cinta mereka terhadap al-Khaliq azza jalla wa a'la...

itulah cinta makhluk kepada al-Khaliqnya....

dipermulaan romadhon dan beberapa hari sebelum romadhon akan kedengaran imam membaca ayat daripada surah al-baqorah di bawah:

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (183)
bagi aku ia satu ayat yang memangkin motivasi untuk seseorang muslim melaksanakan ibadah puasa dengan kesungguhan yang tinggi. Ikhlas.... semata-mata untuk Allah. Nah.... peringatan demi peringatan daripada al-Quran mahupun daripada hadith rasullullah diperdengarkan kepada kita. Untuk apa?.... untuk memngingatkan insan yang pasti terlupa.

itulah senario awal romadhon... aku malas nak sentuh kuantiti jamaah awal, tengah dan akhir romadhon.... itu isu klise selagi hidup dikandung badan.

muslim yang termotivasi dengan pelbagai peringatan dari Quran dan Hadith akan berusaha sedaya upaya untuk memenuhi kehendak romadhon. pelabagai ibadah diiklankan.... qiam, iftar, dan suhur...."ayuh kita tingkatkan ibadah....". Nyata sekali kekuatan cinta kepada Allah itulah sumber kekuatan insan untuk mengabdikan diri di bulan romadhon.

sesetengah masjid atau musolla sengaja mengadakan tazkirah ringkas sewaktu qiam romadhon...."orang yang tak datang masjid ramai..." itulah alasan biasa AJK masjid atau musolla. Hamburan nasihat diberikan oleh para ustaz.... pelbagai hukum fiqh dibacakan... pelbagai ajakan, sindiran, teguran dan fatwa dibincangkan. Tak boleh kah??...

bukan itu maksud aku... semua itu bagus.... hah, termasuk sindiran....ya.... tapi berhikmah la... jangan sampai menelanjangkan orang lain dikhalayak umum. Itu zalim namanya!!!

pupuklah cinta pada Ilahi Rabbi barulah ketaatan kepada fiqh akan terzahir.

ibadah orang yang telah berkahwin agak berbeza penilaiannya. aku berharap. aku pasti...

romadhon dan adabnya datang serentak. jangan diasingkan. aurat akan tetap aurat. solat akan tetap solat. mengapa mahu diasingkan. usah sombong dengan ibadah. jangan rasa cukup dengan ibadah. usah rasa yakin dengan ibadah kita. itu semua perasaan sendiri dan penilaian sendiri kita. 

Allah sayang kita semua....

romadhon telah beberapa hari berlalu. pasti ada kepincangan yang berlaku pada romadhon kali ini. aku berharap akan bertemu lagi romadhon yang akan datang. namun itu semua dalam pengetahuan Allah jua.

moga kita tersenarai sebagai orang yang bertaqwa.... insyaAllah.




[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.