Rindu aku untuk menaip.... dah hampir seminggu lebih aku tak ada kesempatan untuk update blog aku ni.... banyak sebabnya. cuma malam ni aku cuba mencelah sekejap untuk update blog ni sesambil buat kerja. dua anak aku dah tidur. masa yang sedikit terluang bagi sedikit ruang melepas rindu. sebenarnya aku dah tak larat ni... penat sangat... hmmm...
masa dah terlalu suntuk untuk aku kejar ramadhon yang masih tersisa. beberapa ketika ini aku rasakan masa yang ada amat pantas berlari. aku tidak menyalahkan waktu dan suasana. cuma aku perlu lunaskan tanggungjawab aku sebagai seorang suami dan ayah. ya betul.... kebanyakan masa kesabaran itu amat penting. apatah lagi di bulan ramadhan. semoga apa yang aku laksanakan akan mendapat ganjaran dan dinilai sebagai suatu ibadah oleh Allah azza wa jalla. aku hanya berbisik dan mengadu pada Allah. itulah sumber kekuatan aku disaat ini.
aku takut ramadhon yang akan datang tak kunjung tiba buat aku. lantas masa yang sedikit ini aku cuba untuk mencuri waktu yang terluang untuk aku manfaatkan. Alhamdulillah setakat ni aku dapat melarikan diri sekejap untuk sujud bersama sahabat seislam yang lain, merapatkan saf dan berusaha mengejar lailatul kadr. kepada isteri aku.... aku berterima kasih tak terhingga, kerana memahami aku... walaupon sukar untuk aku dan dia menghadapi situasi ini, terima kasih sekali lagi.
esok rutin aku bermula sekali lagi...
malam ini akan berlabuh meninggalkan aku...
ramadhan semakin senja...
sebak dan sayu hatiku meninggalkan ramadhon...
aku berharap akan bertemu lagi ramadhon akan datang...
moga ramadhon yang aku tinggal ini mininggalkan kesan untuk aku...
umpama pasangan kekasih yang ingin berpisah...
sedih dan pedih untuk aku tinggalkan ramadhon...
pilu amat...
tinggal ramadhon.... tinggal ramadhon...
p/s: buat masa ni gambar terbaru tak dapat disiar... button camera henset aku patah... terjatuh aritu... waktu sahur... bukan lewat bangun tapi... berlari untuk buang hajat :) tak perasan henset, pastu jatuh berderai ke bumi.... hmmmm... nokia- masih boleh pakai walau tak semua.
Malam: Dingin malam supuluh terakhir ramadhon
Sabar: Mudah disebut sukar dilaksanakan
Hari ni ramadhon dah genap 15 hari. semalam bulan amat terang dan jelas. cantik. masyaAllah la haula wala quwwata illah billahi 'aliyyil 'azhim... cuma malam tadi cuaca agak suram, bulan kelihatan agak kabur terlindung dek awan mendung malam. mungkin itu tanda hari ni akan hujan sepnjang hari (dah hujan pon kat luar tu...)...
aku dekat rumah...
di rumah bersama isteri... amni... hamzah...
isteri dengan hamzah...
aku dengan amni...
hamzah tidur nyenyak... dia tak suka kena bedung... cuma barut perut jer supaya tak kembung..
tidur... minum susu... buang air... itu rutin hamzah setakat nih...
sememangnya ramadhon bulan latihan yang terlalu mencabar untuk orang yang panas baran macam aku nih... tambah pulak puasa kan... jadik hangin dalam badan aku ni selalu tak stabil... bila sampai ke kemuncak.... ribut gak... tapi itulah cabaran dan ujian... bulan lain umpama "kuliah" dan bulan puasa ni "ujian pertengahan tahun"... ada kala aku gagal, ada kala aku lulus...
dalam melayan amni aku rasa betul2 mencabar. dia terlalu aktif bagi aku. banyak sangat idea dia nak main. apa yang terpandang pasti jadi bahan mainan. tak kiralah apa benda pon. aku sepatutnya faham, amni kecik lagi... aku perlu cuba bertenang untuk semua perkara yang aku lalui. semoga hari2 dalam ramadhon yang tinggal ni akan beri manfaat kat aku...
selesai je solat ni yang aku jumpa...... amni main bedak
hampir satu botol tu habis..... ni bukan kali pertama.
bukannya dia bedak adik dia.... tapi bedak katil dia.... bulan puasa ni angin aku memang tak stabil...... ni saja aku ambik bukti untuk tatapan dia satu hari nanti...
ohya.... amni selsema hari ni... macam nak demam..
Mari kita berpantun raya
Kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita
Terengganu.. .
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile
Pahang...
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin
Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie
Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok
N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)
Selangor/K.Lumpur. ..
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu
Perak...
Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai
Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau
Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq
Perlis...
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang
