Sekejap: Terhenti sebentar


seorang sahabat aku call "lama tak update blog...".

"maaflah, saya ada kerja lain yang perlu didulukan."

hampir dua bulan aku tidak update blog ni. bukan sengaja tidak update, dan bukan juga tidak ada bahan untuk dikongsikan, cuma aku agak jarang bukak blog ni untuk dikemaskini. mungkin juga disebabkan beberapa kerja yang menidakkan aku daripada mengemaskini blog ni.

masa semakin pendek aku rasakan. namun kehiduan perlu diteruskan. umur semakin pendek aku rasakan namun kerja ada banyak untuk diuruskan. menjadi seorang yang bertanggungjawab bukanlah perkara yang mudah untuk dibuktikan. setiap pembuktian perlu dengan wajaran kerja dan keikhlasan dalam melaksanakan ibadah.

sebagai muslim aku dan juga korang membawa beban tanggungjawab untuk melaksanaka rutin harian dengan berpandukan tunjang agama sebagai asas. keikhlasan merupakan kayu ukur yang abstrak sifatnya, tak nampak. boleh saja indicidu dikelaskan sebagai ikhlas dan tidak ikhlas.

bukannya aku berceramah kali ni... ini sekadar lontaran rasa yang suka untuk aku lontarkan... sebagai mencabar diri aku sendiri dan secara tidak langsung korang semua yang sudi membaca blog ni.

aku agak sukar untuk melukakan hati orang... namun sekali aku melukakan padahnya agak mendalam. kesan pada individu lain mungkin sikit tetapi kesan pada diri sendiri amat besar aku rasakan. tekanannya agak dahsyat. orang kata ikut hati mati ikut rasa binasa ikut nafsu lesu.

konsep taqwa mengambil tempat dalam kehidupan ini secara total. kemana saja kaki melangkah itulah bekalan yang perlu digalas bersama. panduan... ya tepat sekali. umpama baju yang dipakai ditempat awam. kita tak mampu untuk berjalan tanpa pakaian dikhalayak ramai. ya kalau badan sasa mungkin saja ingin diperagakan. tapi cuba bayangkan badan yang penuh kurap dan panau.

tulisan aku kali ni agak bebas... tanpa mengikut tajuk. sengaja begitu. bagi aku itu satu style penulisan dalam bentuk lontaran idea secara santai. boleh tak... boleh kut.

ni aku tutup dengan sepotong terjemahan ayat dari surah al-Quran:

Surah - Al-Ankabut : Ayat 64
Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat).

0 comments:

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.