Perasaan Finale : Halawatul iman mahabbah Ilahi Rabbi

 buku ni aku beli pada tahun 2000

Hari ni Jumaat... hampir seminggu pejabat aku panas tanpa aircond. mula isnin sehinggalah hari ni... setiap makhluk termasuklah aircond semuanya ada jangka hayat. cuma kekadang alasan manusia untuk mengelak kesalahan agak perit untuk aku terima..

beberapa post yang lalu hadirnya daripada sanubari aku. aku mahukan setiap kita sentiasa mengingat Allah dalam semua situasi kehidupan. bukanlah maksudnya aku ini telah selesai dan sentiasa ingat pada Allah... tidak begitu. ianya sekadar nasihat dari seorang saudara se agama... bukanlah juga aku ni ostad... sekadar berkongsi tanggungjawab yang perlu dipunyai setiap muslim.

apalah erti kehidupan kita dipenuhi dengan kejayaan dan keseronokan serta kemewahan sedangkan dalam hati dan diri kita tiada tempat untuk Allah. hidup rasa kosong. kecintaan dan ingatan padu tehadap Allah akan memacu diri kita kepada kejayaan akhirat yang terlalu kita harapkan. akhirat itu samar. samar untuk kita tentukan di mana tempat kita. neraka atau syurga. dan... akhirat yang baik itu hanya datang daripada redho Allah azza jalla wa a'la.

momentem mengingat Allah harus kita teruskan....


Muhammad Hamzah menangis nak bawa jubah ke taska.... baju raya katanya.

meyakinkan manusia tehadap perkara yang sukar diperlihatkan amat mencabar. namun mudah bagi mereka yang diri mereka telah terpasak teguh segala aspek rukun iman. beriman kepada yang ghaib adalah sesuatu perkara yang memerlukan keimanan yang teguh. satu aspek lain yang paling penting adalah natijah tehadap keimanan kepada yang ghaib itu.

keimanan kita kepada Allah memerlukan tindakan susulan yang mantap. ramai orang boleh saja bercakap dan mengatakan dia telah beriman... namun apakah dia sentiasa mengingat Allah dalam hidup sehariannya. kerana dengan ketaakulan kita tehadap Allah azza jalla wa a'la akan memudahkan kita mengikut segala syariat yang telah ditetapkan.

aurat tetap aurat.... solat tetap wajib..... begitulah...

Allah sentiasa sayang kita....

dalam post aku kali ni mari kita hayati azan.... ulasan ini adalah ulasan aku sebagai muslim biasa sama macam korang....

Allahu Akbar...

inilah kalimah tauhid yang pertama kali dilaungkan. kalimah ini dilaungkan seawal subuh. ini memberikan satu isyarat kepada setiap kita untuk mengingatkan kebesaran Allah. kalimah ini menyuruh kita memerhatikan alam ini sebagai bukti kebesaran Allah. inilah mula laungan azan. setiap insan juga perlu ilmu untuk membolehkannya mentadbir dirinya sebagai seorang muslim.

asyhadu an lailaha illallah..

lagi kalimah tauhid. kali ini ikrar kita. supaya selapas ini segala tindakan kita akan berpandukan ikrar ini... aku janji kita dengan Allah. jangan lagi kita syirikkan Allah.... menduakan Allah... jangan. syirik besar kita senang nampak tapi syirik kecil kita tak nampak dan perasan. awas... jika kita terlalu bergantung harap pada makhluk dan hilang pergantungan kepada Allah, beranggapan hanya makhluk yang dapat menyelamatkannya... ditakuti keadaan ini akan menjatuhkan diri kepada syirik kecil. pastikan kita sentiasa bergantung harap kepada Allah.

asyhadu anna muhammda rasulullah..

janji kita kepada rasulullah untuk sentisa mengikut ajarannya.... baginda pernah ingatkan kita...baginda mewariskan kepada kita al-Quran dan as-Sunnah sebagai panduan kita. sekali lagi ilmu amat memainkan peranan penting dalam hal ini. cari ilmu dan amalkannya. biar sedikit tapi berterusan. biar mudah asalkan sahih datang dari rasulullah. dahulukan yang sunnah kemudian buatlah mana yang baik. cuma jangan anggap semua yang baik itu daripada sunnah sebab mungkin ada yang datang dari ulama' kita yang hebat2.

hayya 'ala solah...

bila dah janji dengan rasulullah maka kita kita tunaikan janji. solat adalah suruhan agama yang rasulullah terima secara terus daripada Allah. itulah kehebatan solat. solat akan mengawal diri kita dari segala kemungkaran. nah... bukan solat saja untuk menjamin keberkesanan kawalan terhadap maksiat... tetapi juga wudhuk yang sempurna juga penyumbang utama kepada natijah positif terhadap solat.

hayya 'alal falah...

Islam tidak larang mengejar kejayaan dunia. itulah indahnya Islam. keutamaan kita adalah akhirat namun kejayaan dunia memangkin keselesaan akhirat. kaya dunia, dapat pula menyumbang kepada pembangunan Islam itu lebih baik. kefakiran... kemiskinan itu kekadang menghampirkan kita kepada kekufuran.

assolatu khairun minan naum..

jangan berlengah... bingkas bangun. Islam bukan agama bawah tempurung. tinggalkan kesenangan atau jangan terlalu bersenang2 lantas lupa tugas kita sebagai hamba Allah.

Allahu Akbar..

sekali lagi kalimah tauhid diulang. kita mesti ingat, apapon kesenangan yang diperolehi datangnya daripada Allah. maka bersyukurlah. salah satu kaedah bersyukur adalah laksanakan solat.

lailaha illallah..

penyaksian terakhir ini jugalah yang perlu ada pada saat nyawa kita akan dicabut. penyerahan total kepada Allah azza jalla wa a'la.

lantas.... nikmat Allah yang manakah yang kita hendak nafikan...

ayuh ikhwatul iman.... sama2 kita teruskan mengingat Allah...

Allah sayang kita.

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.