Syawal 1434 : Anak2 dan eidul fitri


 daripada kiri - Muhammad Hamzah, Muhammad Hasan dan Amni Sumayyah

Mempunyai zuriat adalah idaman setiap muslim. anak merupakan warna dalam kehidupan. kepenatan seharian bekerja akan hilang apabila melihat keletah anak2. namun adakalanya kesibukan dunia menyebabkan kita merasa kurang senang dengan keletah anak2. semoga Allah mengampunkan aku dan kita semua.

kenapa mesti muslim??? kenapa tak tulis manusia. ya.... haiwan juga beranak. cuma seorang muslim yang sejati mahukan zuriat yang mampu untuk mendoakannya. itulah idaman setiap muslim.... anak yang soleh lagi mendoakan.

matlamat tidak menghalalkan cara. bagi aku didikan anak2 adalah dengan mengenalkannya dengan al-Khaliq. terapkan nilai ketaqwaan sejak dari kecil. 

"kenapa taqwa??".... "bukannya budak tu tau pun apa tu taqwa..."

taqwa bolehlah aku tafsirkan sebagai ketaatan terhadap Allah. segalanya untuk Allah. 

"kak long jangan bohong.... ayah tak nampak tapi Allah nampak"

rasa cinta kepada Allah dan rasul penting untuk diterapkan dalam pendidikan awal anak2. aku tak kisah apa alasan orang lain. aku tau akan ada orang kata aku kolot.... tak moden atau sebagainya. 

"sit.... sit.... sit down kak long"

"kak long come here.....come.....come....pakai shoes"

itu antara skrip "moden" bagi sesetengah orang. salahkah.... tidak, silakanlah.

aku bukan spesis itu. bagi aku biarlah anak2 rasa dekat dengan Allah. eh macam mana tu...???. maksud aku biar setiap perkara yang mereka kerjakan akan dikaitkan dengan Allah. biar mereka rasakan kekuasaan Allah. biar mereka rasakan Allah yang menciptakan dunia ini.

"ultromen kuat.... boleh kalahkan raksasa...hebat". kata Hamzah sambil buat aksi ultromen.

"mana ada... Allah lagi kuat kan ayah". bantah Kak Long.

"Allah penyelamat bumi....". tambah Hamzah sambil buat aksi lawan raksasa. 

penerapan nilai aqidah yang betul dapat membantu insan membesar dengan betul dibantu dengan taufiq dan hidayah Allah. itulah yang aku harapkan. namun, barang harus diingat, iman itu tidak dapat diwarisi. iman dan taqwa itu wajib disemai dan dibajai sejak kecil. akhirnya kepada Allah juga kita berserah. sebagai ibu bapa kita hanya mampu mendidik dan menjadi suri tauladan kepada anak2.

apabila seseorang insan mati.... hanya tiga perkara yang mampu menjamin cahaya ke alam barzakh iaitu:

1) ilmu yang bermanfaan
2) sedekah jariah
3) doa anak yang soleh dan solehah

inilah harapan....

setiap anak yang lahir kedunia ini umpama kain putih yang bersih berseri. namun kita sebagai ibu bapalah yang bertanggungjawab untuk mencorakkannya menjadi nasrani atau majusi. bagi aku, kita wajib berusaha semampu yang mungkin. doa jangan lupa. natijahnya hanya Allah jua yang lebih mengetahui.

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.