Ahad... sepatutnya cuti tapi kerja.... produktiviti?










apa nilai produktiviti dalam hidup kita? product + activity.... mungkin produktiviti tu lahir dari dua perkataan ni kut. bila ada sasaran atau produk yang ingin kita hasilkan pasti ada aktiviti yang perlu dilaksanakan untuk mencapai objektif yang ditetapkan. produk yang berkualiti adalah hasil daripada aktiviti yang juga berkualiti.

sekarang... apa yang menjamin aktiviti yang berkualiti tu?

aku terfikir berkenaan SOLAT....

apakah kualiti dan produktiviti solat yang kita lakukan...

bermula dengan niat... hmmm apa niat kita sebenarnya sebelum dan selepas kita laksanakan solat tu. memadai kah dengan niat solat mengikut waktu sahaja tanpa niat yang tersirat..... al-ikhsan. bagaimana qualiti solat diukur sebenarnya....


bersegera kepada keampunan, mengakui segala kelemahan dan berbagai lagi kerendahan diri yang perlu kita akui... pentingkah? pasti itu adalah antara faktor penting menjamin keikhlasan.



menghadapkan seluruh jasmani dan rohani kehadrat ilahi. merasakan kekerdilan diri. menyulamkan kesabaran dalam setiap tindak tanduk dalam solat. solat itu sukar dan..... dan hanya orang yang sabar menghadapinya sahaja akan terus tabah.






mencari cahaya keredhoan ilahi rabbi dalam kegelapan dunia yang fana ini....








mengakui keesaan Allah dan kerasulan Muhammad sebagai panduan hidup...





memegang erat tauhid uluhiyah, rububiyah dan asma wal sifat sebagai aqidah yang mantap...




kepatuhan menjalani syari'at dengan sabar dan tawadu'








menuju keredhoan ilahi.....





ampunkan aku Allah.....

p/s: atas komen sahabat... ada post yang akan aku bukak untuk komen :)

0 comments:

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.