Jumaat: Sayyidul ayyam


dah jumaat....

bukanlah aku nak bagi tazkirah jumaat pulak.... aku tak ada kelayakan dan tauliah untuk bercakap bab agama ni.... lebih baik aku diam..... sunyi... aku peringkat pelaksana jah. biar orang yang sepatutnya yang melontarkan kuliah bukan aku.

aku nak bagi tau hari ni jumaat tu jer....

ahad ni mak mertua aku akan balik semula ke kampung halamannya... pagi tadi dia cakap kat aku "belilah tikiet tu... mok doh nok kelik do'oh do'oh doh ni." faham ker korang.... itu aku tulis dari pemahaman aku ler yang tak reti cakap dan bahasa kelantan ni... tiket aku dah pesan kat wati, office mate aku, sebab dia tinggal kat changloon jadik senang ler nak p belikan. aku maleh nak ke cangloon. alang2 ada member tu aku suruh jer beli kan.

mula malam ahad tu aku pulak take over sepenuhnya jaga anak2 kesayangan aku...

ya.... mana nak sama ayah sendiri jaga dengan orang lain jaga... bila ayah sendiri yang jaga stail nya lain. mesti dengan penuh rasa sayang. sebab aku tau itu darah daging aku dan pewaris aku dan buah ati aku. orang kata sayangnya saudara hanya di dunia sayangnya ibu bapa hingga ke syurga.

buat anak2 ayah... jangan risau, ayah akan jaga korang sebaik mungkin.

mungkin ada orang yang risau bila aku kata aku nak jaga anak aku... aku bukannya nak ego atau sombong semberono jer... aku anak sulung daripada 6 orang adik beradik... ubu dan abah aku kerja.... waktu depa kerja akulah yang kerjakan adik2 aku.... eh silap yang jaga adik2 aku.... kami semua beradik survive beb... makan masak sendiri jer... pagi sekolah, petang sekolah..... malam plak ibu aku suruh aku pimpin adik2 aku solat jemaah dan ngaji... beb dari kecik itulah didikan aku. cuma aku bukan dari aliran agama dan aku BUKAN USTAZ jer. aku conduct depa cara aku ler. ibu aku bagi green light beb. sampai la ni adik2 aku rujuk aku.... ibu aku pulak, kalau ada apa2 hal pasal adik aku, dia rujuk aku gak... terpulanglah kat aku apa tindakan aku beb....

paling ganas aku pernah buat adalah hukuman belasah dengan batang mob..... patah tiga batang mob tu beb.... cara aku maaaaa..... la ni semua adik2 aku ok dengan aku.... sebab apa korang nak tau.... sebab depa tau abang dia buat camtu sebab dia SAYANG kat adik2 dia.... orang lain tak buat beb.... orang lain ngata dari jauh jer kalau adik beradik korang buat honar.... pastu jaja keliling kampung.... yang busuk nama mak bapak gak.... mana ada nak tegur.... jiwa melayu maaaa.....

dan....

dan aku akan jaga anak aku dengan cara aku...

orang nak risau.... biaq p laaaaa....

beb... n bro.... orang risau macam mana pon adaker nak beli susu anak aku....

umi anak2 aku blik dari kursus minggu depan.... khamis...

kesian kat dia, rindu sangat kat dua orang anak dia yang cute dan hensem macam ayah dia ni.(senyum sorang sampai ke telinga) tak caya nanti aku upload gambor depa ek...

wokeh la.... nanti aku sambung cerita ek...

15 - 9 = 6 hari lagi

3 comments:

ishaharom 12:59 PM  

bravo bro! mari meghitung hari...1, 2, 3, 4....9

askRAIN 8:47 AM  

cesssss..... dah lebeh 9 bro aku kira...

CyberGlobe 10:30 PM  

Sunyi ntah2 sambung projek lain :-)

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.