Majlis Ilmu: Kembara mencari makanan rohani

Ahad lepas aku berpeluang menghadiri majlis ilmu yang diadakan di masjid tuanku syed putra di kangar.

ahli panelnya dari jordan. depa ni pakar bidang hadith dan ilmu fiqh. aku hadir untuk mengambil butir2 mutiara ilmu dari ulama besar ini. depa terkenal di timur tengah mungkin di tempat kita ni tak ramai yang kenal depa. beliau yang dimaksudkan ialah 1) al-syaikh ali bin hasan al-halabi dan 2) al-syaikh masyhur hasan ali salman. banyak manfaat yang dapat kita perolehi daripada depa ni. hmmm tak dinafikan kalau kita rujuk artikel atau bahan2 bacaan berkenaan depa ni, ada yang mengkritik dan melebelkan mereka dangan pelbagai lebel. bagi aku mudah sangat... ambil segala butir mutiara ilmu yang ada dan asingkan mana yang perlu diasingkan.

aku lebih cenderung untuk menghormati sesiapa saja yang punyai ilmu lebih2 lagi ilmu agama. siapalah aku untuk melebelkan seseorang yang 'alim dalam agama... aku teringat kata2 seorang ulama (lupa siapa...) katanya..."orang 'alim agama boleh berijtihad dengan rujukan dalil yang kuat lantas membuat fatwa atau keputusan, sekiranya apa yang difatwakannya tepat dengan sunnah rasulullah maka dia dapat dua pahala, tapi jika fatwanya tidak bertepatan dengan sunnah rasulullah maka dia dapat satu pahala"... jadi aku yang bukan 'alim bidang agama ni lebih suka rujuk kepada orang yang lebih 'alim atau berdiam diri..



masjid ni mempunyai landscape yang cantik... hujan turun agak lebat.








ruang koridor masjid....







yang sebelah kiri tu tempat wuduk.....









menanti ahli panel







majlis bermula.... depa cakap arab... Ust Fathul Bari yang translate untuk para hadirin.... Oh ya kalau tak silap brother yang membelkangkan kamera bersongkok putih dan berbaju coklat belang tu adalah pemain bola perlis (tak ingat nama dia..)

0 comments:

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.