Waktu yang terlepas

Hari ni...

aku teringin sangat nak cuba masak rendang. semalam aku call ibu untuk tanya bumbu... ramuan turun temurun :) yang ibu gunakan... pagi tadi aku ke nat (pasar pagi pauh, arau) untuk cari bahan2 yang aku perlukan.... oh ya... ini adalah rendang minang... sebab yang akan masak ialah orang minang gak hehehe....

rendang ayam aku bermula dengan SMS pkksabah (blogger gak... jiran aku yang ada tanam tanaman herba :)....) untuk minta bantuan daun kunyit 4 helai hehehe.... pelik tapi benar, kat nat pagi tadi tu aku tak pernah jumpa orang jual daun kunyit. mungkin urang utara tak guna daun kunyit dalam masakan depa kut.... hmmm bila pkksabah reply OK.... maka bemulalah aku merendang... tanpa daun kunyit rendang takkan rasa rendang hehehehe....



bila semua bahan dah masuk.... kacau ler sampai mendidih... surat khabar kat keliling kuali tu untuk alas daripada percikan rendang masa tengah mendidih...





haaaa... dah mindidih masukkan ayam... kacau sampai keluar minyak atau pecah minyak.... kacau guna ayam kampung masukkan ayam tu seawal mungkin beserta rempah yang dimesin
aku guna ayam daging... jadik kena masuk lewat sikit... kalau tak ayam tu berderai....





yes.... rendag dah masak.... minyak banyak... camni ler kalau guna ayam daging... kejap lagi aku buang sikit minyak tu...






Minggu lepas...

aku buat ujian untuk adik2 aku.... :)....



Liyana tolong aku jaga exam... sebab kelas dia pon amik subjek yang sama.... menung bebudak tu.... susah ker ek soklan aku tu.... tapi kalau depa baca ok jer... senang jer






pantau dari atas.... takut2 bebudak tu meniruuuuuuu....








beg semua aku suruh letak kat belakang.... henset pon sama... masa ni ada henset yang berbunyi dalam beg tu...






Ahad lepas....

aku ke Kodiang... wife aku nak masukkan duit raya anak2 aku kat tabung haji.... banyak gak depa dapat.... simpan untuk hari tua... boleh ler depa p haji nanti...




pekan Kodiang yang semakin membangun..... semua ada kat sini







perjalanan ke Kodiang memang cantik dengan pemandangan sawah padi yang luas mata memandang... masa ni padi baru ditanam sekitar sebulan dua... masih kecik lagi... ada lagi kawasan yang tak tanam (tabur) padi lagi.....




p/s: rendang tu tak leh nak bagi jiran sebab ni pertama kali aku cuba masak... takut tak jadi..

2 comments:

Yusry Yusopp 10:14 AM  

Salaam, saya ingin melantik anda menjadi ejen bagi produk saya berkaitan aktiviti & permainan islami..

Komisyen ejen 30%-40%.

Sampel produk boleh dimuat turun secara percuma di

http://www.4shared.com/file/126105026/c5bc6234/25_Sample_-_Aktiviti_dan_Permainan_Kreatif_Islami.html

Jika berminat, hubungi saya
Bro Yusry 014-231 1856 / 019-632 0905 / yusryyusopp@gmail.com
Lawati creativesifu.blogspot.com

Bro Yusry @ CReaTiVe SiFu
'Merintis Revolusi Pembelajaran Islam Luar Dari Biasa!'

Unknown 12:55 PM  

kami ambik bau je...alhamdulillah...

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.