Tempat orang: Bila berada kat tempat orang, apa korang buat?

ney.... aku bukak citer pagi nih.....

lain sikit pagi nih.... aku memblog dari pusat service toyota aloq staq.... weh macam power jer aku menaip kat depan nih... ramai customer lain duk sibuk borak n baca paper jer... aku tengok pc kat depan tu single mingle jer tak der sapa yang melamar... so aku try tackle pc tu... tuh... berfungsi rupanya.... mungkin customer lain takut nak bukak kut... aku pon takut gak. cuma aku beranikan diri dan buat muka tak beperasaan n on pc tu... cuma yang aku takut, kang ada pulak customer yang datang kat aku nak service kete.... weh, aku bukan staf kat sini lorrrr... aku memanfaatkan pac jer..... nasib baik aku tak bawak laptop aku tadi.... kalau tak macam orang bodoh jer hahahaha...

ok kembali kepada cerita asal aku tadi.... eh bukan cerita asal.... tajuk asal... haaa... yeah... apa yang korang buat bila berada kat tempat orang lain.... maksud aku... premis orang lain ler... contohnya rumah orang lain ker... pejabat orang lain ker.... gudang orang lain ker.... hah apa yang korang buat??...

dan agaknya berapa lama korang dekat premis orang tu.... maksud aku... korang tidur ker... korang buat lawatan rasmi ker atau korang saja2 terjah rumah orang sebab rumah tu ada goreng pisang panas ahaksss.... hah berapa lama agaknya?

saja aku nak tanya korang....???

kalau aku lah.... kalau urusan tu bukan rasmi, maksudnya, aku terjah jer rumah orang.... aku akan berada paling lama setengah jam jah.... kalau aku tidur rumah orang pulak, kenalah assist tuan rumah buat kerja yang boleh dibuat.... takderlah sampai tolong tuan rumah masak plak... aku jantan lorrrr, lain ler pompuan.... kenalah tolong apa2 yang patut kat dapoq... jangan buat pekak jer kat dalam bilik... apa korang ingat korang kat hotel ker... kalau kat hotel ada room service... tu pon kalau korang menyepah sangat depa maki gak aku rasa.....

adab....

haah.... itu yang nak aku bagi tau. adab kena jaga bila berada kat tempat orang. tu tak dapek kat sekolah atau kat U.... itu didikan mak bapak yang perihatin. hah paham. mungkin aku nih dah terdidik dengan adab bila berada kat rumah orang... ibu aku cukup jaga semua tu. itu juga merupakan reputasi mak bapak sebenarnya. kalau anak tak terdidik dengan perkara adab ni orang akan "tag" mak bapak dia.... betul tak...

hal ni berbeza bila mak bapak dah ajar sebaik mungkin tapi anak tu yang tak makan saman... hah hatni cerita lain.... contoh, ada anak pak imam kaki clubbing..... atau anak ulama jadi pelakon pembantu terbaik ker.... kita tak boleh nak sembur mak bapak depa secara direct. sebab mungkin didikan dah diberi tapi dek kerano pengaroh persekitaran yang songsang lebih banyak pastu kekuatan dalaman anak tu tak berapa mantop ditambah pulak dia tak ikhlas dengar nasihat mak bapak depa.... hah negetif jugak akhirnya.... jadi perkara ni subjektif dan jangan kita cepat buat tuduhan....

** eh macam nak buat pengumuman jer kat tempat service nih

"ada tak sesapa nak guna pc ni, aku nak guna sampai kete aku siap diservice ni" sambil aku menghadap semua customer.

"last call.... ada tak yang guna pc ni, cepat angkat tangan." sambil aku betulkan pinggang aku yang sengal.

"ok lah kalau korang taknak guna, aku akan teruskan guna pc ni." kah kah kah aku gelak dalam hati sorang2...

k sambung.....

pasal rumah orang nih.....

aku bukannya apa, kalau kita terlalu lama kat rumah orang tanpa perasaan..... tak boleh bhai... orang tu nak ada private time dengan keluarga depa jugak. takkanlah 24 jam nak pakai seluar slack dan baju kejema bhai..... mestilah depa nak pakai "uniform" depa kat rumah ye dak.... tu aku lah tu.... contoh, aku ada so called "uniform" aku kat rumah heheheh.... my zauja please dont tell others ok. hah takkan lah aku kena formal sepanjang masa kat rumah. kenalah ada acara bebas...... lagi satu.... mestilah korang yang dah kawin nak beromentik dengan pasangan korang betul dak.... kalau ada orang luar kat rumah korang..... mampu ker korang buat semua tu bhai....

hmmmm... dua sisi aku dah cerita pada perspektif aku.... mungkin berbeza dengan perspektif korang dak.... kalau berani cuba korang bagi komen apa perspektif korang kat aku...

amacam.... ada brannnnn.....

0 comments:

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.