Ramadhon: Antara ujian dan cabaran

Ramadhon menjengah kembali... kedatangannya amat aku nantikan dengan perasaan rindu yang teramat disamping kerisauan dihati.

rindu.... sebab inilah bulan yang aku suka panggail "tazkiatul nafs" jiwa akan terasa tenang dalam bulan ini, semangat untuk beribadat akan lebih dari biasa... keseronokan beribadat (khusus atau umum) akan sentiasa termotivasi... itulah yang aku rasakan sebagai bulan tarbiah.... jiwa dan rohani.... dulu masa aku sekolah di sekolah mubaligh kristian ramai kawan2 yang tak dapat hidayah Allah kata puasa ni amalan menyeksakan.... tergamam aku... apa jawapan yang perlu aku berikan?.... masa tu aku hanya mampu senyum tanpa kata... aku kurang ilmu agama (sampailah la ni)... dihati aku waktu tu hanya ada Allah... dan hanyaAllah saja yang tau jawapan yang sepatutnya... aku...aku berbicara sendiri dalam hati "kalau korang tau dan rasa apa yang aku rasa tentang nikmat bulan ramadhon ni pasti korang dah islam".... hmmmm.... sampailah ke saat ini soalan (sebenarnya soalan depa berbunyi perli dan memperlekehkan amalan puasa tu.... padahal agama lain ada amalan yang menyeksakan) kawan2 aku tu aku pendam dan tak terjawab...

risau.... kenapa pulak aku risau.... aku risau takut tak dapat berjumpa dengan ramadhon yang akan datang... sebab... pertama: sebab nyawa di ambil Allah. kedua: tak dapat nak perbaiki kekurangan ramadhon yang telah lepas.

ramadhon kali ni aku sambut dengan kehadiran orang baru dalam keluarga aku... muhammad hamzah. alhamdulillah anak aku dapat discaj dari wad pada tengah hari khamis... sepatutnya jumaat baru boleh keluar... tapi Allah lebih tau daripada apa yang aku tau..

beberapa sahabat yang aku kenal, selalu baca blog aku...terima kasih... ramai yang ikuti perkembangan anak aku... aku ucapkan terima kasih sekali lagi... bak kata ust ajak... blog ni macam alat komunikasi secara tak langsung, dengan blog kita tahu perkembangan kawan2 walaupon tak jumpa selalu... insyaAllah aku akan cuba teruskan blog nih... dah nak masuk 4 tahun blog ni... terima kasih sahabat.

aku amni dan hamzah...


kakak amni dan adik hamzah...

amni seronok dapat adik... cuma mungkin dia rasa la ni dah berkongsi kasih, nampak gak rasa cemburu dia kekadang... normallah.... tapi aku nampak dia boleh terima adik dia.










berat tanggungjawab yang sedang dipikul... setiap anak yang lahir telah ditetapkan dengan rezeki masing2... dan tiap anak yang lahir juga seperti kain putih yang bersih dari kekotoran... ayah dan ibu lah yang akan mencorakkan anak2nya menjadi nasrani atau yahudi.... baik atau buruk. itu amanah Allah yang wajib. tiada method yang lebih baik dari apa yang di ajarkan oleh rasulullah... didikan dengan didikan tauhid illallah... didikan solat... dan lain2... aku dan umi anak2 aku akan cuba membentuk jati diri muslim dalam diri setiap anak2. yang utama... tiada pengaruh "barat"...HIBURAN, KESERONOKAN,... rosaknya orang islam kerana hiburan melampau dan terlampau. moga ada budaya ilmu dalam rumah aku. aku bukan ustaz atau pakar agama... tapi bagi aku yang penting cinta pada Islam dan Ilmu dah cukup untuk asas yang kuat.

hmmm.... aku benci budaya membiasakan anak dengan kemewahan dan hiburan semata... kecik2 lagi dah dipekakkan dengan bahasa2 orang putih... konon nanti pandai cakap omputih dan nampak moden... well speaking london kannnn... pastu... bawak anak tengok wayang la... isy mohon Allah jauhkan dari aku... aku akan sedaya upaya menjauhkan semua tu dari anak2 aku seperti mana ibu dan abah aku menjauhkan semua tu dari aku...

ini semua adalah pandangan aku sendiri.... bukan bertujuan untuk mengutuk sesiapa... ini adalah berdasarkan pemerhatian aku selama ini... kalau ada yang terasa tolonglah fikirkan secara ilmiah dan rujuk syari'at Islam yang sahih lagi benar.... kalau aku salah tegurlah aku secepat mungkin agar aku tak tersasar jauh.






Ayah dan muhammad hamzah.....

aku dari dulu dah berniat akan suruh anak aku panggil aku ayah... panggilan ayah ni bagi aku ada ketegasan, jati diri, tanggungjawab, berani, ikhlas, berdikari, cerdas dan hormat.... untuk pihak anak aku dan aku sendiri...

panggilan ummi pulak ada unsur keibuan, kasih sayang, lemah lembut, pendidik, ketegasan, ikhlas, hormat, pengasih dan tolak ansur.... untuk anak dan isteri aku...

1 comments:

:+:DyLa DeLLieCaD:+: 9:44 AM  

selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa, en..

semoga keberkatan bulan ramadhan yg mulia ni memberi kita 1001 keinsafan yang tak ternilai untuk jiwa kita..

p/s : hug & kiss amni & hamzah on my behalf, en.. :)

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.