Ramadhan : Kemerdekaan, kebebasan, dan syari'at Islam

pagi tadi masa tengah sibuk seterika baju dan seluar, aku dengar radio perlis fm... yang aku nak kongsikan ialah fakta sejarah yang aku dengar bukannya nak kongsi radio tu... korang dengor ler radio sendiri hehehe... "...pada hari ini 30 Ogos 1957, pukul 6.30 petang bendera union jack diturunkan di bandar hilir melaka, ribuan orang menyaksikan peristiwa yang bersejarah itu...." dan kebetulan malam tadi aku ada tengok cerita 1957: Hati Malaya kat tv. kedua2nya ada fakta sejarah yang buat aku bangga dengan negara aku yang tercinta ini

dah 53 tahun kita bebas dari penjajahan kuasa barat dan lain2. itu fakta yang pasti kita tak boleh tolak.

setiap insan yang lahir sebelum dan selepas merdeka mesti melahirkan rasa syukur kehadrat ilahi.

kedua2 sumber yang aku dengar dan lihat tu menggambarkan betapa peritnya proses kemerdekaan. dan itu juga tidak dinafikan.

itu kemerdekaan...

namun bagi aku, kita tak perlu untuk menyorokkan fakta2 lain yang menyumbang kepada proses kemerdekaan itu. apa yang sering diperlihatkan pada kita adalah perit jerih diambang kemerdekaan itu... maksud aku beberapa tahun sebelum merdeka... bagi aku era waktu itu sudah sedikit "moden"... salah ke semua tu... tak ada yang salah kita perlu hargai semua tu. cuma pada aku kita juga perlu ceritakan jugak bagaimana pejuang Islam mempertahankan tanah Melayu.

ya.. pejuang Islam...

depa ni semua adalah PEMULA kepada proses kemerdekaan. mereka diseksa di tanah air sendiri mempertahankan agama dan bangsa. mereka bermandikan darah dan keringat. tok janggut, abdul rahman limbong, datuk bahaman, dan ramai lagi. cerita mereka2 ini juga patut kita paparkan.

dalam entry aku yang lepas ada aku catatkan...."...kebebasan sebenar adalah kebebasan untuk kita laksanakan syari'at Allah dimuka bumi ni.... selain tu nafsu nafsi dan dorongan syaitan belaka. "...

walaupon kita dah lama merdeka tapi kita masih lagi belum merdeka daripada fikiran barat dan sekular....

fikirkan....

0 comments:

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.