Ramadhon: Destinasi malam ini... countdown for lailatul qadr

masjid ni kat jertih tak silap aku... aku ambik masa aku ke ganu



sebelum aku menaip labih jauh, aku nak korang yang ada astro tu tengok drama bersiri "para pencari tuhan" di channel 106 tak silap aku... 10.00 p.m. drama tu beberapa kali aku tengok... siang pon ada... inilah drama yang berorientasikan Islam pertama yang terbaik pernah aku tengok... penuh dengan ilmu yang tersirat dan tersurat...

yeah... ke mana destinasi malam ini...

sudah mejadi kebiasaan aku tiap kali romadhon aku suka merayau waktu isya'... merayau bertukar2 masjid. semua ni aku buat sejak zaman sekolah lagi... bukan mencari masjid yang cepat habis solat atau laju bacaan imamnya.... tapi mencari ketenangan dalam solat. eh kena pilih masjid yang sesuai ke?... bagi aku ya... ini aku... aku suka duduk ditengah2 makmum yang sudah berumur... tujuannya supaya suasana tu mendidik jiwa aku supaya tidak bemegah dengan dunia yang akan meninggalkan kita... tak heranlah kalau kat kampung aku dulu ramai "kawan2" satu sof aku pergi menemui Allah.

kalau untuk membina semangat juang dalam melaksanakan ibadah pulak, aku lebih suka duduk dalam jemaah solat yang muda belia... hah baru dapat semngat yang berkobar2... dan tak heranlah kalau kat kampung ada "kawan2" yang sambil menunggang motor atau basikal menyapa aku dari jauh mengajak aku kesana kesini manghadiri "parti" agama..

bila banyak tempat, banyak pulalah ragamnya... lebih2 lagi bulan romadhon... isu tarawih 11, 20 tak habis2 ditengkarkan.... yang sepatutnya di risaukan ialah depa2 yang tak solat.... titik....

semua tu insyaAllah aku masih terbawak2 sampai sekarang...

ketenangan malam2 terakhir ramadhon ini akan aku rindui lagi... cuma semaksimum mana dapat aku penuhi malam yang hebat itu... malam ini bermulanya pencarian malam qadr... apakah bentuk ibadah yang selayaknya untuk dilaksanakan... adakah sepatutnya aku tinggalkan anak2 yang masih kecil dan isteri yang terhad pergerakan ibadahnya dek kerana menjaga anak2 di rumah sahaja. adilkah aku. lantas.... "seorang isteri akan peroleh sama seperti apa yang suaminya dapat sebab dia menjaga anak2 di rumah"... ya yang itu pasti... cuma apa yang aku bincangkan... bentuk ibadahnya...

aku mencuba untuk sesuatu yang baik.... baik untuk aku dan isi rumah ku...

inilah kecenderungan beribadah yang sangat ingin aku pupuk untuk generasi aku akan datang...

sebenarnya semua ini ada sangkut paut dengan aqidah... pimpinan aqidah yang mantop dari Allah akan seterusnya membuahkan hasil kehidupan yang cantik dari perspektif Islam. kefahaman berbantukan ilmu itu juga penting untuk mengelak emosi dan adat yang songsang. tanpa ilmu dan kefahaman serta sikap yang tidak mahu dan malas nak ambik tahu akan menjerumus individu ke lembah yang amat hina kesan dan akibatnya...

ada sebab aku taip perenggan di atas...

beberapa waktu lalu... dalam rayauan aku di FB aku berjumpa dan diTAG pada suatu footage. dalam footage tu ada beberapa anak muda wanita sedang melafazkan zikir munajat... ya itu baik.. yang kurang baik ialah kelakuan mereka semasa melafazkan ayat Allah dan nama Allah itu... pada aku itu sindiran atau menghina secara total terhadap ayat Allah bahkan Allah itu sendiri.... ya berat.... berat sekiranya apa yang aku cakapkan tadi mereka lakukan dengan i'tiqad sebenar2 untuk menghina Allah dan Islam... dan pastinya boleh membatalkan syahadah... itu kesan dan akibatnya... tapi aku cuba ketepikan sebarang emosi jahat aku... mungkin mereka saja2 tak sengaja...

aku cuba nak korang fikirkan semua keadaan tu... persoalannya... apakah tak ada sumber ilmu dan penyebaran ilmu zaman ni?... sudah matikah semua ilmuan agama untuk dirujuk setiap apa yang kita tak pasti tentang ibadah?... adakah kita tak tau atau saja buat tak tau tentang agama yang kita anuti ini... Islam... dan serajin manakah kita perbaharui ilmu kita tentang Islam...adakah memadai dengan pelajaran agama islam sekolah rendah dan menengah sahaja untuk dibawak dalam kehidupan ni...???

sesi aku bersama pelajar beberapa hari lalu ada dibangkitkan isu kebebasan... rata2 depa kata tak bebas... dan aku persoalkan apa kebebasan yang depa maksudkan... pastinya sekitar pakaian dan pergerakan mereka... kebebasan sebenar adalah kebebasan untuk kita laksanakan syari'at Allah dimuka bumi ni.... selain tu nafsu nafsi dan dorongan syaitan belaka.

marilah kita sama2 kembali kepada Allah...

Allah... pimpinlah aku dan keluargaku serta muslimin dan muslimat ke jalan yang Kau redhoi...

1 comments:

Taher Kasa 5:52 PM  

Salam, semoga Allah memberikan petunjuk, hidayah, rahmat dan keampunan kepada kita semua. Amin.

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.