Ramadhan : Madrasah tahunan muslimin

muslim dinaungi bawah satu aqidah yang sama. tiada beza fahaman dalam menentukan aqidah walaupon berlainan kefahaman implementasi hukum fiqh. itu bagi aku normal, sebabnya, kita berbeza dalam memahamkan sesuatu perkara. apatah lagi cara kita ulas sesuatu perkara tu. salah ke macam tu? tidak, selagi perkara itu berdiri atas dalil yang benar lagi sahih.

pengukuhan aqidah amat perlu dititik beratkan. aqidah perlu untuk kesatuan muslim. dan aqidah juga menjadi isu utama dakwah rasulullah pada peringkat awal islam. sekarang zaman yang kehadapan dan telah jauh dari titik mulamya islam. aku nampak situasi telah merubah suasana islam itu kepada pengaruh jahiliah moden. islam dilihat megah dengan nama bukan dengan rohnya.

mudah dan memudah agama sangat ditakuti. islam amat mudah dan sesuai dengan zaman... ya betul. cuma memudahkan dan ambil mudah berkenaan agama amatlah bahaya. sehingga ada yang mengkategorikan "islam liberal".... agama baru ke tu?... bukan tapi terma yang digunakan bagi mereka yang suka memudah-mudahkan islam sehingga lari dari hukum sebenar.... umpamanya... mengatakan tudung itu tidak wajib untuk wanita bekerjaya... dan mungkin boleh aku tambah... bertudung tapi berseluar dan berbaju sendat masih dalam kategori tutup aurat..

kedegilan, kedangkalan, kejahilan dan mengelak dari ilmu islam adalah pendorong kepada terjadinya jahiliah moden. pelbagai mak nenek alasan digunakan untuk mendatangkan bukti maya... bukti yang tiada asas agama... logik akal semata2. seorang teman pernah beritahu kepada aku yang suaminya tidak pergi ke masjid A sebab kat masjid A ada kuliah maghrib. itu alasannya. aku tak tanya lanjut dan aku tak ulas lanjut sebab aku bukan ustaz dan pastinya ilmu agama aku sekadar untuk diri dan keluarga sahaja. kenapa jadi begitu... aku tak salahkan dia... mungkin salah sesetengah penceramah terlalu berceramah politik kepartian dan suka kutuk kutuk orang itu orang ini.... semua ini terjadi dan tak boleh dinafikan.

persoalan aqidah yang paling penting bagi aku. bila aqidah mantop perakara yang lain akan ikut sama... fiqhnya... ibadahnya... muamalatnya... semua akan ikut sama. tapi bila aqidah hampeh, cakaplah hukum macam mana sekalipon kompom tak celuih.... tak masuk maksud aku. dan bila aqidah goyang... setan senang jer nak aniaya... keadaan yang berat akan berlaku... umpamanya murtad... orang yang murtad tu kekadang ilmu tentang islam pon tak abis ngaji lagi bahkan tak reti pon... pastu cakap islam sempit... kembalilah kepada Allah.

kehadiran ramadhon ni sebenarnya untuk mendidik jiwa... bagi akulah. namun semua ni perlu latihan. macam nak main futsal... kalau tak pernah main dan tak warming-up sebelum main kompon satu badan sakit2 takpon semput tangah game. aku tengok ramai yang ke masjid bulan posa ni... baguih la tu. tak ada yang tak baguihnya. yang tak baguihnya ada penceramah2 kat masjid duk perli2 depa yang baru menceburkan diri dengan masjid. kalau orang tu tahan perli tak per... kalau yang tak tahan perli, lari dia.

latihan tarawih di masjid sedikit sebanyak melatih kita ke masjid. melatih untuk kita hilangkan rasa malu ke masjid... walaupon orang tak malu ke disko... ramadhonlah masanya kita nak hilangkan rasa segan tu... walaupon orang kata ramdhon musim ibadah.. bagi aku biarlah musim tu berpanjangan.

jangan malu dan segan...

aku bertitik tolak dari zaman aku dalam keadaan jahiliah juga. dan aku masih dalam proses latihan untuk meletakkan diri aku bebas dari segala sifat yang mazmumah, mengisi dengan segala sifat yang mahmudah. susah? ya memang susah untuk aku. tapi yang penting kita kena bergerak dari titik jahiliah tu... kalau tak bergerak, kita pasti takkan berubah. semoga Allah ampunkan dosa2 aku yang lalu.... yang sekarang.... dan yang akan datang.


setiap apa yang dihajati perlu di mintak pada yang empunya... mengadulah... berceritalah.. mohonlah... dan biarkan Dia yang tentukan hasilannya bagaimana. itu urusan Dia. jangan pernah untuk give up. bagi aku mohonlah banyak kali pon tak mengapa... sebab itu tanda kita sebagai hamba... dah adat seorang hamba meminta pada tuannya.

aku bercerita bagi pihak pandangan aku sendiri...

aku bukan ahli bidang agama...aku perlu nyatakan, sebab aku takut orang memandang tulisan aku seperti tulisan ahli agama... aku cuma suka untuk motivasi diri dan orang yang aku kenal...

2 comments:

pkksabah 12:44 PM  

Isteri yang meredhokan dirinya menjaga anak-anak tak kala si suami ke masjid nescaya mendapat pahala yang sama seperti suaminya ke masjid.

askRAIN 3:58 PM  

ya... amat tepat... bukan mudah seorang isteri nak handle anak2 dirumah... masa yang sama nak masak, nak soalt dan urusan dirinya... semoga ada rahmat pada sang isteri..

terima kasih dengan ingatan itu...

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.