Musang berjanggut

Aku baru sudah menonton filem musang berjangut... aku rasa inilah kali pertama aku dapat tengok dari mula sampai akhir... selalunya aku tertinggal pangkal cerita dan akhir cerita.. aku suka cerita tu... terutama masa tun nila utama tu cari bakal isteri dia.... teknik yang dia gunakan amatlah strategik penuh dengan pelbagai muslihat dan ujian.... tu belum masuk ujian HIV hehehe.... pokoknya... bukan mudah untuk mencari pasangan hidup yang serasi dengan kita.

apatah lagi zaman yang serba mencabar ni... sukar untuk mencari pasangan hidup yang sesuai untuk hidup bersama dalam sebuah keluarga. apakah rupa paras menjadi kayu ukur yang utama dalam memilih pasangan hidup. dalam Islam dah ada kriteria yang patut diambil berat... aku tak nak ulas bab tu... cuma apa yang nak aku cetuskan kat sini adalah berkenaan pilihan pasangan yang ada pada zaman yang begitu mencabar ini... tak semua boleh selesaikan bekalan yang dibawak oleh tun nila tu... tetapi ramai yang memuji rupa paras tun nila...

itulah realiti zaman sekarang... sebagi ganti... ramai yang memilih untuk tidak berumah tangga. dan kehidupan yang dikatakan bebas menjadi pilihan... sebab.... sebab golongan ini beranggapan kebebasan hidup ni tiada sekatan dan halangan daripada mana2 pihak serta tak terikat dengan tanggungjawab... atau komitmen... kita tengok nilai pasangan zaman ni... tengok yang lelakinya... berapa ramai yang boleh membawa keluarga mereka kepada masa depan yang lebih terjamin dari segi agama dan keperluan hidup semasa... tengok yang perempuan pulak... ramai yang tidak menghiraukan panduan dan peraturan hidup yang telah digariskan oleh agama..

hiburan...keseronokan.... duit.... makan...enjoy... aku rasa inilah perkara "keperluan" kebanyakan anak muda zaman sekarang... inilah juga perkara yang disogok oleh musuh Islam untuk melemahkan generasi yang ambil berat tentang agama... inilah yang aku namakan virus kehidupan... kalau semua perkara tersebut diutamakan dalam hidup... percayalah... masa depan sesuatu bangsa itu tak akan ke mana... mundur dari segi ilmu.... zaman ini hiburan menjadi suatu sajian utama dalam hidup... segala media mencari makan dengan program hiburan.. apa saja media.... semua sama.... inilah pengaruh kuat keruntuhan nilai sosial generasi yang akan datang.

kemana dan dimana saja kita akan lihat individu, komuniti dan masyarakat yang memntingkan hiburan...mungkin beberapa zaman yang lalu kita boleh kawal pengaruh negetif sosial... sebab media dan medium komunikasi terhad dan senang dikawal.... tapi sekarang segalanya berubah. musuh Islam dah berjaya..... daripada suasana inilah sumber pasangan hidup akan lahir... yang penting nilai pegangan agama yang kuat... kuat, maka setidak2nya dapat mengawal diri daripada melakukan perkara honar... lemah, akan hancur luluh jati diri sebagai manusia yang bertamadun dan beragama...

hmm tu lah sedikit pandangan aku terhadap suasana hidup sekarang....


kat pejabat siang tadi...


main kutu.... isy.... seram aku. aku pertama kali join sahabat yang lain... saja nak bermasyarakat kenalah involves dengan orang lain kan....

aku nombor cabutan 14.... apa tu ??? ikut je laaaa






mesyuarat... sedikit aku bentang pasal jadual waktu...







berbincang.... pemberitahuan...... makluman...







kat rumah...




amni tak sihat.... batuk dan selsema.... hari ni dah agak segar...

2 comments:

Unknown 8:31 AM  

Cabaran tu sheikh..Tak pe ko antar je kat rumah aku. Aku dulu waktu Hakim nak keluaq..aku hantar Solehin kat kawan sepejabat..kat Sabah sheikh mana Mak Pak nak mai..(tapi diorg mai gak lepas tu..tengok cucu..)
Kat Sabah senang kerjasama sheikh..Baru tunku boleh pusing2 last2 balik kat kita..I miss dok kat Sabah

askRAIN 12:23 AM  

tu lah kan... hmmm kalau terancang takper... bila emergency yang buat kita cuak....

[ Empunya Blog ]

My photo
Ada apa pada nama... nama memberi ruang kepada si pemakainya untuk menterjemahkan sifat atau sikap yang terkandung disebalik nama. Pengenalan bermula dengan sapaan dan diikuti dengan persefahaman. salam ziarah buat semua

: : Tentang Blog : :

Blog ini adalah sebahagian daripada perkongsian aktiviti seharian aku. Kebanyakannya untuk paparan teman yang jauh dan dekat bagi meneruskan kelangsungan persahabatan.